پرش لینک ها
همه چیز درباره چاپ سررسید

همه چیز درباره چاپ سررسید

اولین و مهم‌ترین مرحله در چاپ سررسید، طرح و متریال مناسب جلد است که به مشتری ارائه می‌شود. هدایای تبلیغاتی ویژه و کاربردی وجود دارد که بسیاری از کارفرمایان با نزدیک ‌شدن به عید نوروز برای مشتریان خود سفارش می‌دهند. این هدایا می‌تواند تقویم رومیزی، سررسید و بسیاری موارد دیگر باشد که می‌توانید باتوجه ‌به بودجه کارفرما انتخاب کنید. تقویم یا سالنامه یک دفتر یا کتاب چاپی است که حاوی اطلاعات تقویمی مربوط به روزهای سال است. این اصطلاح به‌طورکلی شامل اطلاعات مربوط به رویدادها، زمان‌های ملی و بین‌المللی و…. برای سال می‌شود.

همه چیز درباره چاپ سررسید

ازآن‌جایی ‌که تقویم یا سالنامه به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین عناصر تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است، چاپ آن برای تمامی مشاغل ضروری است. البته تنها کاربرد این محصول بازاریابی نیست و بسیاری از آن به‌عنوان بهترین راه برای هدیه ‌دادن به دوستان و آشنایان استفاده می‌کنند. هدیه‌ای که می‌تواند یک سال همراهشان باشد و روزی حداقل یک‌بار به آن سر بزنند تا از تاریخ و رویدادهای مهم مطلع شوند. سررسید نوعی دفترچه است که در آن مخاطب می‌تواند تاریخ‌ها و رویدادهای مهم را پیگیری و یادداشت‌های مهم خود را در آن ثبت کند.

در تقویم‌ها یا جدول زمانی، ازآن‌جایی‌که هر تاریخ دارای یک صفحه مجزا است، بیننده می‌تواند از آن برای ثبت قرار ملاقات‌ها، برنامه‌های مهم یا رویدادهای مهم روز خود استفاده کند.

برای جلد سررسیدها به دلایل مختلف از روکش‌های سخت استفاده می‌کنند. اولا سررسیدها حجیم هستند و به دلیل این حجم زیاد، نیاز به لوازمی دارد که بتواند این حجم زیاد کاغذ را تحمل کند. دوم به دلیل استفاده طولانی‌مدت از سررسیدها، جلد آن‌ها را طوری طراحی می‌کنند که مقاومت بالایی داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که اهمیت این محصول را نشان می‌دهد، این است که صاحبان کسب ‌و‌ کار برای تبلیغ فروش خود سررسید چاپ می‌کنند و به مخاطبان خود هدیه می‌دهند.

سررسید یا تقویم ابزاری است که 365 روز در سال در برابر مخاطبان شما قرار می‌گیرد؛ بنابراین نام برند می‌تواند به‌راحتی در ذهن آن‌ها ثبت شود. طراحی و چاپ سررسید بسیار متغیر است، بسته به هدف چاپ رسید می‌توان انواع سر‌رسید را از نظر کیفیت، محتوا و ظاهر طراحی کرد.یکی از عواملی که باعث تنوع در سررسیدهای مختلف می شود، نوع صحافی آن است. امروزه روش سیمی، کلاسوری و صحافی یکی از متداول ترین روش‌های چاپ سررسید و روش چسب حرارتی و دوخت یکی از بهترین روش های سررسید صحافی هستند.

در ادامه مقاله تقسیم بندی سر رسید را بر اساس نوع روکش و نوع تاریخ‌بندی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • تقسیم بندی سر رسیدها بر اساس نوع جلد

به‌طورکلی سررسیدها براساس نوع جلد آن‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • روکش سلفون

این نوع سررسید دارای جلد براق با روکش سلفون مات یا براق است. امکان استفاده از خدمات تذهیب یا چاپ UV روی جلدهای سلفون وجود دارد.

  • روکش چرمی

چاپ باکیفیت بالا و قیمت‌های متنوع در سررسیدهای چرمی دیده می‌شود. پوست به‌کاررفته در طراحی جلد در هزینه چاپ تأثیر دارد. در این تکنیک از چرم مصنوعی PU یا PVC استفاده می‌شود.

  • روکش ترمو

از چرم نرم و مرغوبی ساخته شده است که در هنگام مهرزدن داغ تغییر رنگ می‌دهد.

  • سر رسید ارگانایزر

چاپ سررسید با چرم مرغوب گران‌قیمت، ارگانایزر نام دارد که از مرغوب‌ترین چرم حرارتی موجود در بازار ساخته شده است.

  • روکش گالینگور

ماده‌ای که جلد گالینگور را ایجاد می‌کند، کاغذ، پلاستیک و رنگ است که در کیفیت‌ها و بافت‌های مختلف تولید می‌شود. از این نوع روکش در سررسیدهای اختصاصی و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

  • روکش جیر

برخلاف چرم طبیعی و مصنوعی، جیر می‌تواند اشکال و رنگ‌های مختلفی داشته باشد. این رنگ اولین ویژگی جیر است.

تقسیم بندی سر رسیدها بر اساس تاریخ بندی آن ها

چاپ سررسید برحسب تاریخ‌بندی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  1. سر رسید روزانه

هر صفحه از این نوع، تاریخ مربوط به یک روز از سال است. این مدل سررسید به 2 نوع تقسیم می‌شود. در یکی از مدل‌های تاریخ، هر روز از سال صفحه مخصوص به خود را دارد، درحالی‌که در مدل دیگر، به جز پنج‌شنبه و جمعه که در یک صفحه هستند، روزهای دیگر صفحه ویژه دارند. ازآن‌جایی‌که برخی از شرکت‌ها و اصناف روزهای جمعه تعطیل هستند و یا روزهای پنج‌شنبه نصف روز کار می‌کنند، یا کلاس‌های نیم روزی دارند، در این دو روز (پنجشنبه و جمعه) یادداشت‌های کم‌تری به ثبت می‌رسد.

  1. سررسید دو روزه

هر صفحه در این الگوی سررسید مخصوص دو روز هفته است. سررسید دو روزه بیشتر توسط افرادی استفاده می‌شود که در روز یادداشت‌های کم‌تری در سررسیدها می‌نویسند. در برخی از سررسیدهای دوروزه، سه روز دیگر هفته در یک صفحه واقع می‌شود و قیمت آن نسبت به بقیه سررسیدها کمتر است.

  1. سررسید های هفتگی

سررسیدهای هفتگی نیز به روش‌های مختلف طراحی و چاپ می‌شوند، گاهی اوقات در یک صفحه روزهای هفته و در نوع دیگر سررسیدها هر هفته 2 صفحه را شامل می‌شود. روزهای هفته برای نوشتن یادداشت‌های کوتاه روزانه مناسب است و البته این نوع سررسید به‌طور‌معمول دارای صفحات جداگانه‌ جهت یادداشت‌نویسی است.

در ایران ثبت وقایع، یادآوری آن‌ها و زمان‌بندی برای کارهای آینده ویژگی‌های خاص خود را دارد. ازآن‌جاکه تقویم رسمی ایران که تقویم هجری خورشیدی، هجری شمسی و تقویم جلالی نیز نامیده می‌شود، برای مراسم و آیین‌های مذهبی نیز اهمیت دارد، پس دانستن تقویم هجری قمری مهم است. جدای از آن، برای هماهنگی با سایر کشورها در زمینه تجارت باید تقویم میلادی را بدانیم. در کشورهای مختلف دنیا از تقویم‌های متفاوتی استفاده می‌شود؛ اما بنا به دلایل فوق در تقویم‌های ایرانی هر سه تاریخ شمسی، میلادی و قمری برای هر روز استفاده می‌شود.

 

جمع بندی

چاپ سررسید علاوه بر وظایف کاری و سازمانی نشان‌دهنده تعهد و حرفه‌ای بودن است. هر دو تقویم و سررسید بسیار کاربردی هستند و بیشتر برای ارائه و تبلیغ محصولات استفاده می‌شوند. سررسیدها می‌توانند سال‌ها در ذهن مردم باقی بمانند، بنابراین نیاز است که به کیفیت و زیبایی ظاهری آن‌ها توجه شود تا بتواند مورد‌پسند مخاطبان هدف خود قرار گیرد.  سررسید بر روی انواع جلد طراحی و چاپ می‌شود که می‌توان آن‌را بر روی هر نوع جلدی متناسب باسلیقه شما تولید کرد.