پرش لینک ها
رنگ سال 2023

رنگ سال 2023

رنگ سال، رنگی است که هر ساله انتخاب می‌شود و به طور کلی دنیای مد و دکوارسون را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به طوری هر ساله تعدادی از محصولات با رنگ مخصوص سال تولید می‌شوند. اگر می‌خواهید در مورد رنگ 2023 بدانید و فرایند انتخاب رنگ همچنین تاریخچه آن آشنا شوید با ما تا انتها همراه شوید.

هر ساله قبل از شروع شدن سال نوی میلادی شرکتی به نام پنتون یک نوع رنگ ویژه برای سال انتخاب و به جهانیان معرفی می‌کند. جالب است بدانید این شرکت حدود 40 سال است که الهام بخش بسیاری از تولیدکنندگان و طراحان مختلف در سراسر جهان به شمار می‌رود. اما باید این نکته را گفت که انتخاب از سال 2000 توسط این کمپانی انتخاب یعنی درست زمانی که پنتون به عنوان یک منبع معتر و غیررسمی برای انتخاب رنگ سال انتخاب شد. امسال نیز این کمپانی یک رنگ ویژه و جذاب را به عنوان رنگ سال 2023 انتخاب کرده است.

رنگ قرمز و منحصربه‌فرد خاک‌های خلیج فارس، رنگی است که امسال توسط این کمپانی انتخاب و نام ویوا مگنتو برای آن در نظر گرفته شده است. در نتیجه طراحان صنعت مد سعی می‌کنند از این رنگ به مقدار بیشتری در تولید محصولات خود استفاده کنند. همچنین در دکوراسیون منزل نیز از این رنگ استفاده می‌شود.

رنگ ویوا مگنتو چه ویژگی‌هایی دارد؟

این رنگ دارای یک سری ویژگی است که در ادامه توضیح می‌دهیم. ویوامگنتو از خانواده رنگ قرمز به شمار می‌رود. این رنگ مانند سایر رنگ‌های خانواده خود، محرک است و به انسان حس نشاط و سرزندگی می‌دهد.  قرمز پرشین بین گرمی و سردی تعادل نسبی برقرار می‌کند. به طوری که انگار یک فضای چندبعدی را میان دنیای واقعی و مجازی پیش چشم شما باز می‌کند.

رنگ سال 2023 چه مفهومی دارد؟

رنگ ویوامگنتو به فرد حس آینده‌ای روشن و زندگی بهتری را القا می‌کند. با وجود قرمز پرشین شما موانع سر راه خود را پشت سر می‌گذارید و بر هر چیزی پیروز می‌شوید. باید گفت رنگ ویوامگنتو باعث باز شدن چشم‌انداز جدیدی از به دنیا می‌شود همچنین قدرت رنگ را به روشی درست و قاطعانه بدون هیچ حس تهاجمی به افراد منتقل می‌کند. قرمز خلیج فارس نوعی انرژی به افراد ساطع می‌کند که به نوعی آن‌ها به امیدواری و فردای روشن ترغیب می‌کند. همچنین از آن‌ها می‌خواهد به آینده خوشبینانه‌تر نگاه کنند.

این رنگ منحصربه‌فرد با جذب انرژی‌های طبیعت باعث تقویت روح و روان فرد می‌شود و قدرت درونی آن را تقویت می‌کند. به طور کلی هدف کمپانی پنتون این است که تاثیری که طبیعت بر روی شما می‌گذارد را از یاد نبرید.

رنگ سال 2023 چه کدی دارد؟

رنگ قرمز پرشین با کد panton 18-1750 نام‌گذاری شده است. جالب است بدانید پنتون برای رنگ‌های خود یک کد مخصوص اختصاصا داده است. به همین دلیل هر شرکت یا سازمانی به هنگام انتخاب رنگ از این کدها استفاده می‌کند. دلیل استفاده از کدها این است که رنگ درست مشابه رنگی باشد که مشتری انتخاب می‌کند.

رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که در سال 1963 فردی به نام لارنس هربرت که به تازگی از رشته شیمی فراغ‌التحصیل شده بود یک سیستمی را برای رنگ‌ها طراحی نمود و طی آن برای رنگ یک کد اختصاص داد. در طی چنین فعالیتی دیگر رنگ‌ها با هم اشتباه نمی‌شدند.

به دنبال این کار آقای لارنس تصمیم گرفت شرکتی را تاسیس کند و نام آن را پنتون یعنی «همه رنگ‌ها» گذاشت. به همین دلیل مردم، صنایع مد و سازمان‌ها می‌توانستند بهتر در مورد رنگ‌ها تبادل نظر و بحث کنند. بعد از مدتی این شرکت توانست با تبلیغ‌هایی که در هفته‌های مد نیویورک انجام دهد، شهرتی را برای خود دست‌وپا کند.

بعد از مدتی اشیا و هدایایی توسط این برند ساخته شدند و به دنبال آن‌ها فروشگاه و بوتیک‌های آن تاسیس شدند. حتی جالب است بدانید که درموناکو کافه‌ای تاسیس شده که بر اساس رنگ، به مشتری‌ها اغذیه پیشنهاد می‌کرد. البته باید به این نکته دقت کنید که این مواد توسط خود شرکت تولید نمی‌شدند بلکه تحت لیسانس آن بودند.

ناگفته نماند که استانداردهایی که شرکت پنتون برای رنگ‌ها در نظر می‌گیرد توسطمرجع بین‌المللی رنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال 2000 نیز که این شرکت هر ساله رنگی را انتخاب می‌کند که به سرعت توسط برندهای پوشاک و صنایع مد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی یک سری از محصولات به این رنگ تولید می‌شوند.

اما نکته جالب اینجاست که در 2016 دو رنگ برای سال انتخاب شد که صورتی کمرنگ و آبی کم‌رنگ بودند. این نوع رنگ آبی به نام baby blue شناخته می‌شود. انتخاب رنگ توسط این شرکت به تنهایی انجام می‌شود بلکه در این فرایند تولیدکنندگان صنعتی، طراحان مد و دکوراسیون همچنین خورده فروشان نیز به آن کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است که در بعضی مواقع امکان دارد زمان زیادی طول بکشد که رنگ سال در میان مردم جا بیوفتد و آن‌ها با رنگ مورد نظر آشنا شوند. مهم است بدانید که در انتخاب رنگ نکات بسیاری را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال دنیای مد، فیلم‌های در حال تولید، صنایع جدید، ظرایط اجتماعی و اقتصادی، لایف استایل مردم و شرایط زندگی همگی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد متناسب با آن‌ها رنگ سال از میان تمام رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البه باید گفت روانشناسی رنگ‌ها نیز از دیگر نکاتی است که در انتخاب رنگ مورد استفاده قرار می‌گید.

کلام پایانی

طبق مطالب بالا متوجه شدید رنگ سال 2023، قرمز پرشین است که با نام ویوا مگنتو شناخته می‌شود. این رنگ ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و به طورکلی باعث افزایش انرژی و امید به زندگی در افراد می‌شود. به‌علاوه در مورد شکل‌گیری انتخاب رنگ سال صحبت کردیم و گفتیم که عوامل مختلفی در انتخاب آن دخیل هستند.