پرش لینک ها
لوگو تایپ چیست

لوگو تایپ چیست؟

لوگو تایپ  به مجموعه‌ای از قلم‌ها، حروف و نوشتار بر روی لوگوی یک شرکت یا برند اطلاق می‌شود. این عنصر بصری به طور مستقیم با هویت و شناخت برند در ارتباط است و می‌تواند نقش مهمی در شناسایی یک برند و تفاوت آن با رقبا داشته باشد. در لوگو تایپ، نوشتار و قلم‌های خاصی برای نام برند انتخاب می‌شود که باید با ارزش‌ها و فضای پیرامونی برند سازگاری داشته باشد.

به عبارت دیگر، منظور از لوگو تایپ این است که برای نام برند یک قلم خاص و منحصر به فرد انتخاب شود تا با استفاده از آن، نام برند به یاد ماندنی‌تر و جذاب‌تر شود. انواع لوگو تایپ به لوگو تایپ تصویری، نوشتاری، ترکیبی، مونوگرام و پویا طبقه بندی می شود. در ادامه مقاله به معرفی لوگو تایپ ، اصول طراحی و مزایای آن می پردازیم.

اصول طراحی لوگو تایپ

طراحی لوگو تایپ یکی از روش‌های طراحی لوگو است که در آن از حروف و کاراکترهای مختلف به عنوان عناصر اصلی استفاده می‌شود. برای طراحی یک لوگو تایپ جذاب و شناخته شده، باید به اصول طراحی زیر توجه کنید:

  1.  سادگی لوگو تایپ

لوگوی تایپ باید ساده باشد به طوری که خواندن آن آسان و قابل فهم باشد. همچنین انتخاب یک فونت مناسب و ساده نیز موثر در ایجاد یک لوگوی ساده و کارآمد است.

  1. خواناپذیری لوگو تایپ

طراحی لوگو تایپ باید به راحتی قابل خواندن باشد و هیچ گونه ابهامی در خواندن آن وجود نداشته باشد.

  1. جدایی پذیری

لوگی تایپ باید در میان سایر المان‌های طراحی صفحه وب یا محصول، از آنها متمایز باشد و باعث شناسایی برند شود.

  1. همخوانی با برند

همخوانی با برند یکی از اصول مهم طراحی در لوگوتایپ است.  می بایست با برند و شناسه بصری برند سازگاری و همخوانی داشته باشد.

  1. انتخاب رنگ مناسب

رنگ ‌بندی لوگو تایپ نیز بسیار مهم است. باید از رنگ ‌هایی استفاده کرد که با برند و هویت بصری آن سازگاری داشته باشد. همچنین انتخاب رنگ‌هایی که به خوانایی لوگو افزوده شود، موثر است.

  1. خلاقیت در طراحی لوگو تایپ

لوگو تایپ  باید خلاقانه و منحصر به فرد باشد. تقلید از ترکیب رنگ، فونت یا چینش کلمات و حروف نسخه های دیگر، علاوه بر کاهش کیفیت کار، بر برداشت مخاطب از برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

  1. فونت مناسب برای لوگو

انتخاب یا یافتن فونت مناسب کلید طراحی لوگو تایپ است. فونت استفاده شده توسط طراح نقش موثری در زمینه سازی ذهنی مخاطب دارد. برای برندهای ایرانی بهتر است از فونت و لوگوتایپ فارسی یا لوگوتایپ ترکیبی استفاده کنید.

مزایای لوگوتایپ

فواید لوگوتایپ، به عنوان شناسه بصری یک شرکت، بسیار گسترده است و ما در اینجا به برخی از آنها به اختصار اشاره می کنیم.

  • لوگو تایپ، به عنوان نماد شناختی یک شرکت یا یک کسب و کار، به آسانی توسط مخاطبین شناسایی می‌شود.
  • استفاده از یک لوگو منحصر به فرد و جذاب، باعث جلب توجه مخاطبین و حضور شرکت در خاطرات آنان می‌شود.
  • هر کسب وکار و هر سازمانی با داشتن یک لوگو مناسب و جذاب، به مخاطبان پیامی حرفه‌ای و جدی از برند خود القا می‌کند.
  • یک لوگوی حرفه‌ای و با کیفیت، به مخاطبان انطباق بالای شرکت با استانداردهای مشخص را القا می‌کند و باعث افزایش اعتبار شرکت می‌شود.

تفاوت لوگو تایپ و لوگو تصویری

لوگو تصویری بر خلاف لوگو تایپ، نمادی است که به طور مستقیم به یک نوع کسب و کار یا نام شخص اشاره نمی کند، اما ارتباط معنایی خاصی با کسب و کار مورد نظر دارد. ساخت لوگو تایپ به گونه ای است که  روی لوگو نوشته ای وجود دارد که به روش خاصی طراحی شده است. در یک لوگوی تصویری، پیام خود را با استفاده از یک تصویر منتقل می کنید، در برخی از لوگوها ترکیبی از متن و تصویر وجود دارد که به آن لوگوی ترکیبی می گویند.

لوگو تایپ شامل نام شرکت با استفاده از یک فونت خاص است و بیشتر برای شرکت‌هایی استفاده می‌شود که برندسازی قوی دارند و در ذهن مخاطبان به‌خوبی جا افتاده‌اند. اما لوگو تصویری شامل یک نماد یا تصویر خاص است که بیشتر در شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند تا با یک تصویر خاص به خاطرسپاری بهتری برسند، استفاده می‌شود. استفاده از هر نوع لوگو به شرکت و برند آن وابسته است و باید با توجه به نوع فعالیت و هویت شرکت انتخاب شود. تفاوت لوگو تایپ ولوگو تصویری بیشتر در مستقیم یا غیر مستقیم رساندن پیام است.

سخن آخر

به طور کلی، لوگو تایپ با فراهم کردن فضاهای کاری مناسب برای فعالیت‌های مختلف، به بهبود کیفیت و کارایی افراد در محیط کاری کمک می کند. لوگو اولین چهره برند شما است و استفاده از خطوط و حروف زیاد در کنار هم بدون فکر و انگیزه می تواند تمام تلاش شما را برای کسب و کارتان هدر دهد.