پرش لینک ها
همه چیز درباره‌ طراحی کاتالوگ انجام شد

همه چیز درباره‌ طراحی کاتالوگ

اگر بخواهیم کاتالوگ‌ها را به طور خاصی تعریف نماییم، باید گفت که ویترین کسب و کار شما کاتالوگی است که طراحی می‌کنید. طراحی و چاپ این محصول از جمله مهم‌ترین اقدامات برای معرفی هر کار و تجارتی می‌باشد. با طراحی زیبا و منحصر به فرد کاتالوگ‌هایی از محصولات خود، کمک شایانی به معرفی و تبلیغ برند خود خواهید کرد. زمانی که شما یک کاتالوگ با طراحی مناسب و ویژه از خدمات خود به افراد ارائه می‌دهید، تا مدت‌ها توسط فرد نگهداری شده و در صورت نیاز، به آن بارها مراجعه می‌شود؛ از این رو طراحی کاتالوگ، نقش کلیدی برای معرفی و یادآوری کسب و کارتان ایفا می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این محصول، مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

انواع کاتالوگ‌ها

کاتالوگ‌ها در حقیقت کتاب‌های کوچکی هستند که در آن‌ها افراد، به معرفی کالا و یا حرفه‌ی خود پرداخته که ما با مطالعه‌ی آن‌ها، با خدمات و کالاهای مربوط به آن برند آشنا می‌شویم. با توجه به این موارد، می‌‍‎شود گفت که این محصول را می‌توان در جنبه‌های مختلفی تقسیم‌بندی نمود. در ادامه‌ی مطلب به بررسی این دسته‌بندی خواهیم پرداخت.

این تقسیم‌بندی به شرح زیر می‌باشد:

  • کاربری کاتالوگ‌ها

  • ابعاد کاتالوگ‌ها

  • نوع کاغذ چاپ کاتالوگ

  • صحافی کاتالوگ

کاربری کاتالوگ چیست؟

پیش از طراحی کاتالوگ، باید نوع کاربری آن مشخص شود. به طور معمول این کتابچه بلحاظ کاربری، به دو دسته‌ی تبلیغاتی و صنعتی تعریف می‌گردد. کاتالوگ‌هایی که کاربری تبلیغاتی دارند، اغلب برای معرفی کالا و خدمات طراحی شده و معمولا در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرند. باید این نکته را بیان کنیم که، طراحی گرافیکی در چاپ کاتالوگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همچنین در کاتالوگ‌های دیجیتال، بر زیبایی آن می‌افزاید.

دسته‌ی دیگر کاربری کاتالوگ، نوع صنعتی آن می‌باشد که، این کاتالوگ‌ها بیشتر برای معرفی کردن کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی کاربرد دارند. در واقع مخاطبین این دسته از کاتالوگ‌ها مدیران سایر کارخانه‌ها هستند و هدف این  کاتالوگ‌ها با کاربری صنعتی، فروش ابزارهای صنعتی به دیگر صنعت گران می‌باشد.

مراحل طراحی کاتالوگ

برای طراحی این محصول بسیار پرکاربرد و مهم، لازم است مراحلی که در ادامه‌ی مطلب بیان می‌شود را به درستی پشت سر بگذارید. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

  • هدفتان را مشخص کنید.

در این مرحله شما باید هدفی که می‌خواهید کاتالوگ آن را دنبال کرده و به افراد القا کند، بیابید. برای نمونه می‌خواهید افراد با مشاهده‌ی کاتالوگ، چه چیزی را برداشت کنند، اصلا مخاطبان شما چه افرادی هستند، در چه چارچوبی محصول استفاده می‌شود، برای همایش یا جلسات شخصی؟ شما در ابتدای کار باید کارکرد کاتالوگ خود را بفهمید و منطبق با آن اقدام به طراحی نمایید.

  • میزان مبلغی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

در قدم بعدی برای طراحی این محصول، باید بودجه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. شما برای چاپ کاتالوگ، چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟ اضافه کردن هرگونه جزییاتی به کاتالوگ‌ها، باعث بالا رفتن هزینه خواهد شد. ممکن است بخواهید کاتالوگی از جنس کاغذ مرغوب تهیه کرده و یا از صفحات براق استفاده کنید. علاوه بر این موارد حتی لوگو و جزییاتی که می‌خواهید به آن اضافه نمایید نیز، در قیمت نهایی طراحی کاتالوگ اثرگذار خواهد بود. شما می‌توانید با تهیه کردن لیستی که در ادامه‌ی مطلب ارائه می‌دهیم، میزان بودجه‌ی خود را تعیین نموده و مطابق با آن، کاتالوگی باکیفیت طراحی کنید.

این لیست به شرح زیر می‌باشد:

طراحی کردن

نوشتن متن و ویرایش آن

اینفوگرافیک‌ها

عکس

مدیریت چاپ و پروژه‌ها

  • از رقیب‌ها ایده بگیرید.

همواره می‌توانید پیش از اقدام به طراحی کردن کاتالوگ‌ها، از طریق سایت‌های مختلف نسبت به اندازه و ابعاد، رنگ، گرافیک‌ها، سبک و هر آنچه که در طراحی این محصول استفاده می‌شود مطلع شده، و با توجه به سلیقه‌ی خود از آن‌ها در طراحی ایده بگیرید.

  • خلاصه‌ای از رزومه و فعالیت‌های شرکت ذکر گردد.

این مرحله از طراحی کاتالوگ، دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. در این بخش می‌توانید از استانداردها، جوایز، ایزوها و افتخارات شرکت خود صحبت نمایید. درباره‌ی بهترین و جدیدترین کالای خود گفته و میزان رقابتی بودن محصول خود را به مخاطبان شرح دهید. همواره توجه کنید که کالای خود را درون کاتالوگ، دقیق و جامع به مشتریان توضیح داده تا بتوانید در تصمیم‌گیری بهتر به آن‌ها کمک نمایید. سعی کنید که هر محصول را به صورت جداگانه و دقیق معرفی کرده تا افراد بتوانند، کالای مورد نظر خود را نسبت به دیگر انواع محصولات، مقایسه نموده و انتخاب کنند.

علاوه بر این موارد، حتما آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی، نشانی و همچنین شماره تماس برای پاسخ دادن به سوالات مشتریان را درون کاتالوگ درج نموده و امکان اینکه مخاطبان بتوانند با مراجعه‌ی حضوری محصول خود را دیده و تست نمایند، فراهم سازید.

  • عکس‌ها و گرافیک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همواره به خاطر بسپارید برای اینکه یک کاتالوگ با طراحی خاص تهیه کنید، لازم است از تصاویر خوب و باکیفیتی استفاده نمایید. باید برای این کار از تصاویر و عکس‌هایی با وضوح بالا استفاده نموده و تا حدودی خریداران را تحت تاثیر محصول خود قرار دهید. از میان تعداد بی‌شماری عکس‌ از محصولات خود برای طراحی کاتالوگ، گزینه‌های بهتر را انتخاب کرده و بررسی کنید که آیا تصاویر مفهوم درستی را منتقل می‌کنند؟ و یا اینکه به اندازه‌ی کافی بزرگ هستند یا نه.

نکات مربوط به طراحی کردن کاتالوگ‌ها

علاوه بر مواردی که در قسمت‌های قبل گفته شد، لازم است که برای طراحی بهتر کاتالوگ‌ها تمامی موارد مربوط به رنگ، فونت، عکس و… به خوبی رعایت شود. در ادامه‌ی مطلب به بررسی دقیق‌تر این عوامل می‌پردازیم.

  • انتخاب اندازه‌ی مناسب فونت نوشتار

زمانی که می‌خواهید کاتالوگ طراحی کنید، بسیار مهم است که به اندازه‌ی فونت‌ها دقت نمایید. استفاده کردن از دو یا سه سایز فونت در نوشتار، علاوه بر اینکه هارمونی زیبایی ایجاد می‌کند، میزان اثرگذاری و خواندن کاتالوگ را در مخاطبان نیز افزایش می‌دهد.

  • انتخاب کردن رنگ مناسب

هنگامی که قصد دارید یک رنگ برای طراحی کاتالوگ انتخاب ‌کنید، به خاطر داشته باشید که رنگ‌ها قادرند یک راه ارتباطی میان برند، مشتری و کالا ایجاد کنند. با توجه به علم روانشناسی رنگ‌ها، بهتر است برای انتقال مناسب داده‌ها به مخاطبین و تاثیرگذاری بیشتر کاتالوگ، از رنگ‌های جذاب برای طراحی استفاده کنید.

  • انتخاب کردن عکس مناسب

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره نمودیم، انتخاب عکس مناسب در انتقال پیام محصول به افراد بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در زمان طراحی کردن کاتالوگ‌ها، بهتر است از عکس‌های واضح و مناسبی که مفاهیم را به درستی درباره‌ی محصولات به افراد منتقل می‌کنند، استفاده نمایید.

چاپ کاتالوگ‌ها

بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ی چاپ کاتالوگ‌ها، این محصول را در تیراژ پایین تهیه می‌کنند. در صنعت چاپ امروزه از دو روش آفست و دیجیتال استفاده می‌شود که از چاپ دیجیتال برای تهیه کاتالوگ در تیراژ پایین و از چاپ آفست، برای تهیه‌ی آن در تیراژ بالا استفاده می‌نمایند. در دنیای امروز به دلیل رقابتی بودن کسب و کارها، بسیاری از افراد از روش چاپ دیجیتال برای طراحی کردن کاتالوگ استفاده می‌کنند که علاوه بر قیمت پایین، کیفیت مناسبی نیز دارد.

کلام پایانی

در این مطلب ما تلاش نمودیم تا شما را با نحوه‌ی طراحی کاتالوگ آشنا نموده و نکاتی را پیش از طراحی و در زمان طراحی، به شما عزیزان ارائه دهیم. کاتالوگ‌ها امروزه نقش بسیار مهمی را در تبلیغات برند و محصولات ایفا می‌کنند و طرفداران بسیاری دارند. همانطور که می‌دانید امروزه تبلیغات، در سطح وسیعی و توسط ابزارهای زیادی انجام می‌شود که کاتالوگ‌ها، یکی از روش‌های آفلاین بازاریابی بوده و به معرفی محصولات کمک می‌کند. شما با توجه به بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، می‌توانید به طراحی پرداخته و کاتالوگی باکیفیت از محصولات خود را در بین افراد نشر دهید.